شینودا بولن در توصیف ناخودآگاه می گوید: ناخودآگاه مانند زیر زمینی است که وقتی وارد آن می شوی بوی خون و بوی نم آغشته به هم را احساس می کنی.

خانه پدری ماجرای ۳ نسل از یک خانواده را روایت می کند. در صحنه های ابتدایی فیلم محتشم ( پسر) به همراه پدر ملوک دختر خانواده را به قتل می رسانند. دختر ظاهرا به دلایل خانوادگی و از بین بردن آبروی خانواده به قتل می رسد اما اینکه چرا باید کشته می شده و ماجرای آبرو ریزی چه بوده بر ملا نمی شود.

فیلم در ادامه روایت گر برخورد اعضا خانواده با این قتل است. این فیلم یکی از بهترین و عمیق ترین فیلم هایی بوده که در سال های اخیر دیدم. فیلم قصد داستان گویی ندارد ولی مفاهیمی عمیقی را بیان می کند. اگر با مفاهیم روان شناسی فرویدی و یونگی آشنا باشید می توانید درک بهتری از آنچه می گذرد داشته باشید.

بسیاری از دیالوگ های فیلم نمادین است. پدر ( زئوس) که آبروی خود را در خطر می بیند به همراه پسر کوچکترش دست به یک جنایت می زند و به قول خودش مایه آبرو ریزی را از بین می برد. پس از روی ترس  با پدر همکاری می کند و اتفاقا عامل این قتل اوست چراکه با شی سنگینی به سر خواهرش ضربه می زند. پسر در بزرگسالی در مسیر پدر گام برمی دارد و او هم در مواجهه ای دیگر دوباره دخترش را وادار به خودکشی می کند.

اگرچه در سراسر فیلم اقتدار در رفتار مردان خانواده موج می زند و چهره ای مقتدر در پیش دیگران از خود ساخته اند اما در سکانس های زیادی ضعف، قربانی بودن را در چشم ها و رفتارشان به خوبی دیده می شود. از یک جایی به بعد در فیلم محل قتل خواهر دیوار کشی می شود تا دیگر کسی جرات نکند این خاطره تلخ را در ذهن خانواده مرور کند اما در پایان فیلم دوباره با پتک های شهاب حسینی ( در نقش نسل سوم خانواده) که امده همراه با پدر استخوان ها را جمع کنند تا مبادا موقع تخریب خانه و ساختن برج جدید آبرو ریزی شود یک بار دیگر راز بر ملا می شود. این بار نامزد شهاب حسینی او را سوال پیچ می کند.

و در پایان می گوید من حاضر نیستم به خانه ای بیایم که زیرش قبر است: فیلم یک پایان باز دارد. اینکه نسل جدید در مقابل این زخم کهنه چه می کند؟ آیا همچنان می خواهد به لاپوشانی و بستن این زخم و پنهان کردن آن عادت کند یا نه؟

دیدن این فیلم را حتما توصیه می کنم و ممکن است همین روزها مثل چند سال قبل که یکی دو روزی اکران شد ولی توقیف شد همان اتفاق بی افتد و اگر نمی خواهید این فرصت را از دست بدهید حتما این فیلم را ببینید.

خانه پدری در سینما تیکت 

پی نوشت: چند روز پیش این پست را نوشتم، وقتی که هنوز از روی پرده نیامده بود پایین یا بهتر بگوییم نکشیده بودند پایین بنابراین لینک بالا الان کاربردی ندارد و فقط می توانید به نمرات و نظرات کاربرانی که فیلم را دیده اند دسترسی داشته باشید. این هم از عجایب کشور ماست که نمی دانی که پستی که درباره فیلمی می نویسی را باید ادیت کنی چون معلوم نیست سرنوشت فیلم چطور باشد.